Niinpä sinäkin--- olit - siis paikalla - ja puolestasi huomasit, että olen aivan väärään suuntaan menossa. Munhan piti tulla sun mökille, ja askeleet veivät kohti mun pahaa pimeää laaksoa. No niin, tässä ollaan - valmiina laiturille mansikkakesteihin! 

Juu, kaikki rysähti eilen tai edellisenä yönä - taas niskaan. Aamulla olin pahalla tuulella, mistään-ei-tule-mitään-olo. Vähän tuiskeesti jysäytin maitopurkin pöydälle, kun piti kurkottaa, ja selkään sattuu - eikä tuo toinen edes ymmärrä sitä ojentaa---. Kysyi, ´oletteko ärsyyntynyt´--- Tämä teitittely on meidän tapa keventää tilannetta. No kyyneleet tuppasivat silmiin ja sain jotain kerrotuksi. --- se sukulaisongelma--- ja työpaikka--- ja siivoamaton koti ja kun en jaksa--ja selkä--- ja----ja lisäksi tuli kaksi kirjettä koskien sukulaisongelmaa.. 

Tiedän nämä psykologiset jutut, mutta kun se on vain toinen puoli asiasta. Minä en halua ensisijaisesti miettiä, miksi jotain tapahtuu psykologisesti - ja miten pitää toimia ihmisuhdetaitojen mukaan - se on tosin hyvä apukeino--, vaan että asiasta päästään eteenpäin. Vaikka kuinka räsähtäisi ja ääntä korotettaisi, aina on mahdollista sopia. Ja sitten voidaan mennä huomiseen puhtaalta pöydältä. Ja ellei osata sopia jonkun psykologisen ´totuuden´ takia, mennään mun mielestä harhateille. 

Kuten sinäkin sanoit: rakkaus on se todellisuus, jossa tulisi elää. En jaksaisi asioiden jauhamista. 

Aamulla tuli se Raamatun sana mieleen:---ylhäältä tuleva viisaus on rauhaisaa, lempeää---hmmmm---. Se toinen on maallista, riivaajien viisautta--- Eli tässäkö avain? Minä pyydän sanoja taivaasta, lempeyttä ja sellaista viisautta. Muutenhan se menee pelkäksi sanojen heittelyksi. Aamulla jo kirjoitin jotain ajatuksia muistiin -- Pitää miettiä, mikä lopulta on ongelma.

Mulla on olo, kuin tässä kiusaisi jokin vihollisen lähettämä harmaa olento, joka tarrautuu kiinni kuin takiainen. Kun yhden piikin irrottaa, toinen tarttuu kiinni--- 

Tässä on jotakin, joka häiritsee. Se on kuin sumu, joka sekoittaa suunnan. Se koskee mun uskoa. Vihollinen kaataa tosiaan päälle ajatuksia, jospa olet väärässä, jospa toinen on oikeassa, ( minä ajattelen kapea-alaisesti, olen sinisilmäinen, hän on eri mieltä, miksi en ole tehnyt niin ja niin---) jospa minun tulee sanoa toiselle osapuolelle, että hän on väärässä---, jospa meidän usko on jotenkin harhassa—

Eilen siis ahdisti pahan kerran. Aloin luisua kohti harmaata aluetta. Mentiin kuvausretkelle (mies otti valokuvia ), ja hän ehdotti, että mennään samalla kirpputorille. Huomasin, että halusi piristää. Mentiin. Välillä aina kysyi, masentaako vielä---. Hän huolestui siis siitäkin. Ei pitäisi sanoa mitään, itkeä sisäänpäin, Jumalalle.

Kiitos siis kaikesta, mitä sanoit. Kuin olisin juonut raikasta vettä. Ja varmaan joinkin, kun lähteen ohi kuljin---. Eli olo on aivan toinen kuin eilen tähän aikaan! Rauhallinen, lämpöinen, turvallinen. 

Puoliso sanoi lisäksi, että "jos kerran Jumalan sana on totta, mitäs näitä asioita miettimään, tapahtuu, mitä tapahtuu---". Olen noin suurin piirtein mykkä taas kiitollisuudesta. Ei ole sanoja, on vaan hiljaista lepoa ja huojennusta. Rauhan virta soljuu siinä sun laiturin editse ja mansikat kermavaahdolla - mikäs sen makoisampaa---. Ruumis ja sielu ja henki saanut ravintoa tarpeeksi---

On aika jännä juttu, että en vieläkään osaa oikein sanoa, minkä väristä mun kammarissa on - oletko sinä huomannut? Olen vaan mennyt nukkumaan siellä, ja istunut ikkunan ääressä kirjoittamassa. On liian pimeää varmaan---. Onkohan mullakin vielä jokin ikkunaluukku aukaisematta? Sellainen mielikuva on, että sun kanssa istutaan useimmiten joko keittiön pöydän ääressä tai sitten verannan valkoisilla tuoleilla. Tai sitten keinulla. 

Tavataan taas, ja ihmetellään Jumalan suurta armoa, kun osutti meidän askeleet polulla samaan paikkaan!

No, ei vihollinen tykkää tästä yhtään, mutta olkoon tykkäämättä! En enää mene siihen halpaan, että nyt kaikki on ihmeen kautta oukei. Mutta taas on oikean tien tuntu, helpotus, kaiken yllä Jumalan rakastava hymy ja vahvat käsivarret ympärillä. Tästä mennään, eikä meinata. 

Kyllä onkin ihana sun ranta, ja kirkas vesi, Rauhan virta!! 
Mutta nyt aamukahville

Terv. Lettipää-Liisukka