Minua niin pahasti surettaa selvittämättömät asiat. Olen taas lähettänyt kirjeen. Sain siitä lopulta asiallisen, mutta sanoin selvästi ajatukseni. Suututtaa - ja pelottaa. Pelko on sitä vanhaa tuttua syyllisyyttä. Jos joku on erimieltä kuin minä, minähän menen sitten lankaan ja alan myötäillä ja hyssytellä - ja puolustautua. Väärin ja väärin.
 
Eli kannan taas vanhoja kuormia. Me ollaan oltu sitä ja tätä, minä olen ollut huono äiti jne---tiedäthän. Tiedät. Tekee mieleni pistää pää pensaaseen ja uskotella, että mitään ei ole tapahtunut. On tapahtunut. Minä olen vastuussa monesta asiasta, mutta onneksi on Armon virta. Nyt sinne tuntuu olevan pitkä matka. Ehkä sumu hälvenee piankin. 

Rämpiminen siis jatkuu täälläkin. Missä se kartalla on, onko se soilla, vai täällä sumuisella alueella, en tiedä. 

Miehesi vointi on tietysti yksi huolenaiheesi. Toisaalta hyvä, että saa nukuttua. Ja hyvä sekin, että herää syömään, eli yöllä on nälkä. Ehkä vähitellen alkaa vointi kohentua. Kun lihaksiin tulee taas voimaa, hän eräänä päivänä jaksaa jotain tehdäkin. Rukoillaan. 

Kaunis mökki sinulla. Bussissa tullessa aloin ajatella piirtäväni sen. Onko ikkunoissa ikkunaluukut? Sellaiset valkoiset, joissa on sydämenmuotoinen aukko keskellä? Kammari on ihana! Joko löysit sen kaapin, missä ovat lakanat ja? Muuten, sain selville, mikä on klematis! Se on todella kaunis! Olen lukenut ihmisestä, joka harrastaa erilaisia klematiksia, eli puutarhansa on täynnä erivärisiä kukkivia köynnöksiä. En vaan muistanut sitä, eli suomeksi kärhö. 

Kammarissa siis nukut. Vuoteen päällä taitaa olla pitsipeitto, ellen nyt väärin nähnyt. Istuin vähän aikaa korituolilla verannallasi ja kurkistin taas varovasti sisään. Minua kiinnostaa kovasti lipasto. Onkohan siellä vanhoja valokuvia, ja muita muistoja? Ja miksi ylin laatikko on lukossa? Ihan kun remontti olisi jo tehty? Oletko jo muuttamassa sinne takaisin? 

Luulen, että Pyhä metsä on lähellä kaivoa, ja lähellä Ilonkukkulaa. Sinne pääsee vain harvoin. Silloin, kun erikoisesti tarvitsee sitä, pyhyyden kokemusta, harjoitusta nöyryyteen. Ihanan ihana paikka. Ehkä se on tavallinen metsä, joka toisinaan on aivan muuta---. 

Nyt on taas uusi aamu. Kamala yö, nukuin levottomasti, heräsin painajaisiin. Nyt on jaksettava lähteä töihin, selkä kiukuttelee, pitkä päivä, paljon töitä---. Mielessä samat jutut kuin eilen---. Mutta äsken tuli radiosta se laulu: ---ei kuolemalla, ei millään taivaan alla, ole valtaa yli Kaikkivaltiaan! Hups, sumu hälveni jo aika paljon. Näen ainakin, missä polku lähtee eteenpäin. Sinne sitten, taakka harteilla, askel ja toinen--- 

Kyllä tämä tästä---. 

Hei, Tuulitukka, kiva oli tavata---. Tulen katsomaan pian. Olen kohta siinä pensasaidan luona ja kurkistan sireenipensaan takaa---. Olisi lähdettävä tutkimaan, mitä ihanaa on siellä päin, missä on ne virvoittavat vedet ja vihreät niityt---vaikka pikku retki sun remontin välipalaksi--- 

Lettipää-Liisukka