Rannalla on pieni vene. Joskus olen soutanut sen saarten väliin, ja kun ne ovat samanlaisia, en olekaan äkkiä tiennyt, mihin suuntaan on mentävä. Ja joskus en välitä siitäkään. Sama se. Joo, siis siinä vaiheessa, kun alan toimia, alan jo heräillä tuntemaan jotain. Ja sitten lopulta huokaisen, annan periksi ja alan todella katsoa, mistä päin tulinkaan. Taivaanrannan kirkkaus sen sitten kertoo. Näin nykyisin, jos joudun tuolle rannalle. Nuoruudessa koin usein soutavani pimeydestä valoisaa rantaa kohti, ja pelkäsin, etten sitä koskaan saavuta. 

Nyt olen siis tällä rannalla. Täällä on alkanut hiukan jotain kasvaa, koska Lettipään silmissä on kyyneliä. Suren menetettyä lapsuuttani ja menetettyä lasteni lapsuutta. Olisin niin hirveän mielelläni antanut heille rakkautta, loputtomasti, vaan en osannut kuin vähän. Mutta sittenkin nyt juuri tässä tänään voin kertoa sulle, Tuulitukka, ystäväni, että se rakkaus, mitä nyt olen saanut kokea tällä yhteisellä matkalla, ehkä sitä nyt riittää myös muille, rakkaillenikin. 

Eli jos olen tyystin joskus kadonnut, tule hakemaan mut täältä kivirannalta, tai huhuile rannalta merelle päin, jospa olen erehtynyt ottamaan veneen ja lähtemään Katkeran Yksinäisyyden karikoille.

Meidän laakson valo on ihmeellinen. Ajattele, me ollaan päästy tänne. Mikä etuoikeus ja armo! Jumalan valo, ja Jeesuksen rauha ja ilo, ne ovat täällä joka paikassa, vaikka me ei aina niissä pimeissä laaksoissa ja ryteikköjenselvittämishommissa huomata kokea. 

Nyt on kohta lähdettävä tutkimaan, mistä kohtaa ryteikköä alan raivata. Jos pääsen heti tuvan pihalle, kun on ollut harmaata ja sumuista, ei tarvitse ehkä niin usein eksyä Suoalueelle ja Katkeran Yksinäisyyden rannalle. 

Olen aina ollut innostunut uudesta oivalluksesta. Ja aina on ´kaviokoipi´ lähettänyt heti perään kiusanhenkiään. Nyt heti aseet valmiiksi, varsinkin Hengen miekka, joka on Jumalan sana. Hänen sanansa mukaan Jumalan lasten perusolotila on rauha ja ilo ja vapaus. Ei huoli ja valitus ja epäusko ja elämänkielteisyys. Vai mitäs arvelet, Tuulitukka-Pirre? 

---kysyy Lettipää tässä vieressäsi nurmikolla, kato - mulla on jo muutama heinällinen ahomansikoita---ota siitä--- 

Liisukka